Hva er en forretningsmodell?

En forretningsmodell er viktig når du skal realisere forretningsidéer. Den hjelper deg til å forstå markedet du skal til å trø inn i bedre, og slik lager du en.

Når forretningsidéen er på plass og du vet hva bedriften din skal gjøre, vil forretningsmodellen beskrive hvordan idéen skal bli til live og tjene penger på den. Med utgangspunkt i Business Model Canvas metoden til Alexander Osterwalder, vil vi i dette innlegget vise deg de grunnleggende stegene i en forretningsmodell.

9 grunnleggende steg og spørsmål i en forretningsmodell

  1. Kundesegment – Hvem skaper vi verdi for? Hvem er våre viktige kunder?
  2. Verdiløfte – Hva slags verdi gir vi kundesegmentene våre? Hvilket problem løser vi for kundene? Hvilke kundebehov tilfredsstiller vi?
  3. Kanaler – Gjennom hvilke kanaler når vi våre kunder?
  4. Kunderelasjon – Hvilken tupe relasjon har vi til våre kundesegment?
  5. Inntektsstrøm – Hva tar vi oss betalt for i dag? Hvordan tar vi oss betalt?
  6. Ressurser – Hvilke ressurser trenger vi for å oppfylle verdiløftet?
  7. Kjerneaktiviteter – Hvilke kjerneaktiviteter må vi selv utføre for å levere verdiløftet?
  8. Partnere – Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
  9. Kostnader – Hva er de viktigste kostnadene i forretningsmodellen?

Ønsker du å se et praktisk eksempel? Se Innovasjon Norge sin visualisering av forretningsmodell her.

Har du spørsmål eller trenger hjelp til å utforme en forretningsmodell, ta kontakt med en i Inkubator Salten. Vi har lang erfaring med å hjelpe bedrifter å forme levedyktige forretningsidéer. Se også mer informasjon fra Innovasjon Norge om forretningsmodell.